Talentontwikkeling
Prachtig om te zien dat kinderen spelenderwijs hun kwaliteit én dat van klasgenootjes ontdekken! Vol trots en met meer zelfvertrouwen presteren kinderen ook beter op andere leergebieden. Door de vele creatieve werkvormen leren kinderen zich beter kennen en zichzelf beter te uiten. Het creatief en kritisch denken en handelen wordt gestimuleerd. Ook bevordert de methode een betere samenwerking en communicatie tussen kinderen. Kinderen leren elkaar respecteren om wie ze werkelijk zijn en ervaren dat ze elkaar via hun talenten kunnen aanvullen en versterken. Ze leren dat ze samen in staat zijn om problemen op te lossen (probleemoplossend vermogen). |
Wat doet De Regenboog Talenten Collectie?
De Regenboog Talenten Collectie stimuleert talentontwikkeling en de 21e eeuwse vaardigheden, in een ongedwongen en sprookjesachtige sfeer. Samen met de kinderen gaan leerkrachten op avontuur, op zoek naar de kleuren (talenten) van de regenboog. Prachtig om te zien dat kinderen spelenderwijs hun kwaliteit én dat van klasgenootjes ontdekken! Vol trots en met meer zelfvertrouwen presteren kinderen ook beter op andere leergebieden. Door de vele creatieve werkvormen leren kinderen zich beter kennen en zichzelf beter te uiten.
Het creatief en kritisch denken en handelen wordt gestimuleerd. Tevens bevordert de methode een betere samenwerking en communicatie tussen kinderen. Kinderen leren elkaar respecteren om wie ze werkelijk zijn en ervaren dat ze elkaar via hun talenten kunnen aanvullen en versterken. Ze leren dat ze samen in staat zijn om problemen op te lossen (probleemoplossend vermogen).
Werkwijze:
Als introductie voor een thema wordt er voorgelezen uit het prenten-knieboek voor de peuters en kleuters. Voor de oudere kinderen staat er een spannend verhaal voor in het Doe-boek. In het verhaal is altijd een probleem, de kinderen kunnen dit probleem oplossen door activiteiten uit te voeren.
Gedurende het verhaal worden acht talentvoorwerpen verzameld. De 21e eeuwse vaardigheden worden gestimuleerd door vragen, activiteiten en een verdiepingsopdracht aan het einde van het thema. Talentontwikkeling en de meervoudige intelligentie, volgens Gardner, worden zo op een speelse manier aangeboden.
| De methode voor talentontwikkeling heeft 3 doelen namelijk: |
Doel 1: Zelfvertrouwen | De talenten en de 21e eeuwse vaardigheden van kinderen ontdekken en versterken. De kinderen worden trots op zichzelf. De kinderen ervaren dat ze er mogen zijn. Door dit nieuwe gevoel van eigenwaarde zullen kinderen beter presteren, op andere leergebieden. |
Doel 2: Samenwerking | De samenwerking tussen kinderen verbeteren (vaardigheid 21e eeuw). Kinderen leren elkaar te respecteren om wie ze werkelijk zijn. Ze ervaren, dat ze elkaar met hun talenten kunnen aanvullen en versterken. |
Doel 3: Een maatschappelijk doel | Dit is een maatschappelijk doel (optioneel): De CliniClowns willen wij van harte aanbevelen. De kinderen leren dat gezondheid niet altijd vanzelfsprekend is. Door geld in te zamelen, bijvoorbeeld door de verkoop van zelfgemaakte kunstwerken of hapjes, leren de kinderen dat ze iets kunnen betekenen voor zieke kinderen. |
Ieder kind is bijzonder en
samen maken we een wonder!