De TalentenVlinder

 Talentontwikkeling en Kindercoaching
 

Uitgevoerde projecten en recensies

De TalentenVlinder heeft een aantal projecten voor scholen en kindercentra mogen uitvoeren. Hieronder vind je een aantal van onze activiteiten en de reacties van leraren, ouders en kinderen.

Moesstruinen

 

Reactie: Wij hebben het schoolreisje als heel positief ervaren, de kinderen, de begeleiders en ik zelf. De kinderen waren erg enthousiast, konden veel zien en zelf voelen, kijken, proeven en ontdekken. Het was een hele leuke, leerzame ochtend die veel te snel voorbij was.
Jessica Schouwenaars, groep 1-2, CBS Het Basion, Klundert


Reactie: Wij bouwen dit project verder uit en laten het meer keren per jaar terug komen.
Wat leuk dat kinderen zo ervaringsgericht kunnen leren. Wat ziet alles er verzorgt uit.
Cynthia Glerum Rombouts, groep 1/2, Jonge kind specialist, Remedial teacher Expertisecentrum
Intern Cultuurcoordinator  poppenvoorstelling 


Oud is weer hip! Verwonderen over duurzaamheid

 


Afgelopen Kinderboekenweek ging basisschool De Elsenhof met alle groepen op ontdekkingstocht bij Ons Jaren 50 Dorp in Hooge Zwaluwe. Het thema van de Kinderboekenweek was Giga-Groen. Samen met Vera Passieflora gingen de bovenbouw groepen op excursie in het museum ontdekten dat duurzame spullen van vroeger weer helemaal hip zijn en in de boomgaard op een groene ontdekkingstocht gingen.

Enkele reacties:

  • Het is zo mooi om te zien hoe kinderen zich verwonderen.
  • De locatie is veel mooier dan ik had gedacht.
  • Het lesmateriaal ziet er wel erg mooi uit, we bewaren het zodat we het nog een keer kunnen gebruiken.
  • het wedstrijdelement spreek kinderen van deze leeftijd erg aan.
  • De tijd is eigenlijk veel te kort. 


Oud Hollands schoolreisje

 

Diverse groepen hebben een Oud Hollands schoolreisje bij ons geboekt. De kinderen luisterden naar een verhaal over Oma Appeltaart of Opa Klok, deden een speurtocht en veel oud Hollandse spelletjes. Tenslotte konden de kinderen verkleed op de tot. We sluiten ook aan op het project: Jet en Jans. Omdat we onderdeel van Museumschatjes, hebben we daar een speciaal programma voor gemaakt, waardoor de groepen 5, 6, 7, en 8 ons gratis kunnen bezoeken. 

Enkele reacties:

  • Kinderen krijgen een goed beeld hoe mensen in de jaren 50 woonden en leefden.
  • Wat leuk om zo veel meer te leren over vroeger, dat staat niet in de geschiedenis boeken.
  • ik wil niet meer naar huis, mag ik hier blijven wonen? 


Lesdag Emotionele ontwikkeling


Reactie: Op een ontspannen manier krijg je handvaten om bij jonge kinderen de emotionele ontwikkeling te stimuleren. Daarnaast was er ook sprake van persoonlijke ontwikkeling en teambuilding van ons team. Ik ben erg blij dat ik voor deze training gekozen heb.
Ankie van Es, De Wijde Wereld Kinderopvang, Terheijden


SoVa training voor (pre)pubers


Reactie: De training is niet alleen theoretisch. Er is veel interactie met de leerlingen. Er is veel ruimte voor de creativiteit van de jongeren. Tijdens de activiteiten vertellen de kinderen op een ontspannen manier en staan ze open voor de begeleiding die ik ze kan geven.
Er is ruimte voor de passie van de kinderen en vandaaruit komen de antwoorden op hun vragen naar boven.
Miranda Donkers, Docent en SoVa-trainer, Dongemond College, 


Mindfulness voor kinderen

Reactie: Onze dochter is door Clowntje Kriebel stukken beter in haar vel gaan zitten. Ze heeft geleerd wat ze kan doen om weer rustig te worden wanneer ze boos is. Daarna kunnen we erover praten. Ze heeft ook geleerd hoe ze zichzelf complimenten kan geven, met de Complimenten-Kaarten die Nicolle heeft gemaakt, ging dat een stuk makkelijker.
Een moeder

 

Faalangst reductie training


Reactie: Ik vind het een heel leuk werkboekje en kinderen vinden het ook leuk. De kinderen werken er graag in en zijn geïnteresseerd in Anemoon. Kinderen maken veel gebruik van de sterk-praat-zinnen.
Evelien Clarisse, Schoolmaatschappelijk werker Primair Onderwijs, Zoetermeer


Schoolreisje, Hoera! Zomer in het Kabouterbos

Twee groepen kleuters van De Elsenhof uit wagenberg hebben ons bezocht tijdens een schoolreisje in het thema kabouters. De kleuters keken eerst naar een poppenkastvoorstelling en zongen gezellig liedjes. Daarna was er een activiteitencircuit. De kinderen bouwden kaboutertenten, zochten vogels, deden een kabouterspeurtocht en omdat het erg warm was ook kabouterwaterspelletjes. Na de picknick in het Kabouterdorp konden de kinderen zich verkleden en dansten ze op Kaboutermuziek. Als afsluiting was er een poppenspel en gaven de kinderen Kabouter Ploeps een dikke knuffel.

Reactie: Het was een onvergetelijk schoolreisje!

Kerstmusical in Het Jaren 50 Dorp

 Vandaag is het zover, na 4 weken oefenen treden de 14 kanjers op voor publiek. De eerste kinderen druppelen binnen en gaan snel naar de artiestenruimte. Daar veranderen ze in een bakkersvrouw, deftige meneer of weeskinderen. Achter de coulissen is er opwinding. Steeds meer ouders, en opa's en oma's komen binnen en nemen een plaatsje op een van de stoeltjes die voor deze gelegenheid zijn neergezet op het Museumplein van Het Jaren 50 Dorp. Daarna start de voorstelling. 

Het spelen gaat de kinderen natuurlijk af, als verteller kan Nicolle nog net even meehelpen als ze het niet meer weten. Betje de Bakkersvrouw is erg druk, het is kerstavond en de bestellingen moeten nog weg. Gelukkig helpen een paar weeskinderen haar. De Deftige meneer draait de laatste lampjes in zijn grote kerstboom. Hij knikt tevreden met zijn hoofd, "Dat gaat helemaal goed komen deze kerst," zegt hij. 

Een groepje weeskinderen warmt zich bij de vuurkorf, hoe gaan zij kerstmis vieren? Gelukkig loopt het verhaal goed af. Er wordt gelachen en gedanst. De kinderen weten heel het publiek te ontroeren met hun spel en met de kerstliedjes die ze zingen. In Het Revue theater treden de kinderen na het toneel spelen op en brengen iedereen in een kerstsfeer. Tevreden en trots genieten de bezoekers en artiesten nog na In Het Kleine cafe. Het was een magische voorstelling


Poppenkastvoorstelling, Het Dagboek van Oma Appeltaart

 

 

 

 Toneelverhaal op basisschool de Pontus in Etten-Leur

 Op basisschool de Pontus in Etten-Leur: een interactief toneel-verhaal met de kinderen uit groep 1-2. Op een ochtend komt er een clownspop groep 1-2 binnengestapt. Hij wordt gevolgd door een vlinder. Samen met de kinderen lezen de twee poppen het verhaal van De TalentenVlinder voor. De kinderen luisteren aandachtig naar het verhaal en ze leren al snel het Clowntje Kriebel-lied mee te zingen. Tijdens het verhaal geven de kinderen de regenvoorwerpen die ze in het boek vinden aan de clownspop. Clowntje Kriebel stopt al deze cadeaus in zijn knapzak. Na afloop van het toneel-verhaal kijken de kinderen in de talentenspiegel en kleuren ze een TalentenVlinder met hun regenboogkleuren.

Reactie: Wat zit er veel in dit verhaal, zo leuk om verder mee te werken.


Workshop Corneille op basisschool de Griffioen

 Op basisschool de Griffioen geef ik een kunstgeschiedenisles over Corneille. Dit doe ik niet alleen, Talentpop Maartje gaat mee. Als ik samen met haar de klas in kom, zijn de kinderen enthousiast. Ze reageren spontaan op Maartje en luisteren naar de levensgeschiedenis van Corneille die de pop vertelt. Omdat Maartje vaak grapjes maakt en kindertaal spreekt luisteren de kinderen geboeid en lachen ze vaak. 

Maartje laat diverse schilderijen zien van Corneille. Op een schilderij staat een blauwe vogel afgebeeld. Maartje vraagt of de kinderen ook kunnen zien hoe de vogel zich voelt. Ze heeft ook 6 tekeningen bij van de vogel die iedere keer een andere emotie heeft. De kinderen benoemen de emotie en vertellen waar ze de emotie aan herkennen. Daarna krijgen de kinderen de opdracht om een schilderij te maken net als Corneille met vrolijke kleuren, dieren en maskers. De kinderen zorgen ervoor dat er een emotie herkenbaar is op het schilderij. 

Tijdens het schilderen loop ik met Maartje een rondje door de klas, alle kinderen willen graag iets vertellen of laten zien. Als ze even niet weten hoe ze moeten beginnen, weet Maartje gelukkig een oplossing. De kinderen maken met felle kleuren mooie schilderijen, net als Corneille. 

Reactie van lerares 3+ groep:  We hebben genoten van de workshop samen met Nicolle en Maartje en de leerlingen van de klas.


 Workshop: Dikke Dames en Dansende koeien schilderen


Reactie van een paar deelneemsters:

  • Vandaag een te gekke workshop gehad Dikke Dames schilderen. Na een heerlijke lunch hebben we een hele middag gezellig geschilderd in het atelier.
  • de uitleg was top, het was een ontspannen dag en we gaan allemaal met een leuk schilderij naar huis.
  • Nicolle is een enthousiaste vrouw die echt de tijd voor je neemt, erg fijn!


Diverse Oud Hollandse workshops

Een oud Hollandse workshop kan variëren van een Delfsblauw schilderij maken tot klompen beschilderen, Er is van alles mogleijk. 

Reactie van een kind:
Ik vind dat we een heel mooi schilderij hebben gemaakt. Ik ga hem in de kamer zetten dan kan ik er vaak naar kijken!


Ouder en kind workshop: Schilder je lievelingsdier


Reactie van een deelneemster:
Wat leuk om dit samen met je kinderen te kunnen doen!



Workshop: Speksteen bewerken met kinderen



Reactie van een van de kinderen:
Ik word hier heel erg rustig van.



Een magisch kinderfeestje: Heksen en Tovenaars


Reactie van een van de kinderen: Ik vind het heel erg leuk om zo snel, samen met mijn vrienden, een leuk toneelstuk te bedenken.


Kinderfeestje: De Wondere Onderwater Wereld


Zeemeermin Anemoon is jarig en ze is erg benieuwd wat voor cadeau ze gaat krijgen van haar dierenvriendjes. Die hebben als verrassing een mooie parelketting gemaakt en mooi verpakt in een doosje. Zaza het zeepaardje wil graag nog even vlaggen ophangen en vraagt aan de kinderen of ze op willen passen op het mooie cadeau.  Natuurijk willen de kinderen dat wel.
Plotseling komt Kwallieballie op, dat is een andere zeemeermin. Ze is boos omdat ze niet op het feestje mag komen. Snel pakt ze de kano en gaat ermee weg. Als de kinderen heel hard het zeepaard roepen, is het te laat. Het cadeau is verdwenen. De kinderen gaan snel aan de gang om het feest te redden. Ze versieren cakejes en doen leuke spelletjes waarmee ze de parel terugvinden. Aan het einde van de middag is de ketting weer compleet. Zo loopt het toch nog goed af. De kinderen gaan enthousiast en met rode wangen weer naar huis. 

Reacties van enkele kinderen: 
Dit was mijn leukste kinderfeestje ooit!